Na ovogodišnjem Međunarodnom muzičkom samitu (IMS) 2023, Muzička škola Point Blank je imala čast da organizuje masterklas IMS koledž u Destino Tox-u na Ibizi. A tokom ovog događaja, legendarni Marshall Jefferson nas je počastio informativnom diskusijom o stvaranju njegove ikonične pesme ‘Move Your Body’
Inspiracija je nastala jedne noćne smene dok je radio pošti. Crpeći ideju benda Led Zeppelin, koristio je tehniku ubrzanja delova sa klavirom, što je bio potez koji će kasnije definisati jedinstveni zvuk ove pesme.
Bio sam na poslu i odjednom sam čuo pesmu u svojoj glavi. U tom trenutku sam samo hteo da se što pre vratim kući i da je ubacim u svoj sekvencer pre nego što je zaboravim – Marshall Jefferson
Put pesme ‘Move Your Body’ do uspeha
Prvobitna verzija pesme „Move Your Body“ nije bila tako uspešna kako biste možda očekivali. Njegovi prijatelji su bili skeptični, a vlasnik izdavačke kuće Larry Sherman mu je rekao da se pesma ne uklapa u žanr house muzike. Pesmu je odneo i Tyree Cooper-u u klub Sheba u Čikagu, tamo su je puštali i govorili da je dobra ali nisu bili ispunjeni euforijom koju je očekivao. Sudbina pesme se ipak značajno izmenila čim je počela da se vrti u klubovima, što je bio rezultat naglog porastom njenog populariteta.
Ron Hardy je pustio ovu pesmu čak 6 puta zaredom
i publika je bila oduševljena do tačke ludila. Rekao mu je: “Ne daj ovo nikome drugome!” na šta je Jefferson pristao. Međutim dao je jednu kopiju svom prijatelju, a on da bi dobio povlastice u klubu gde je Frankie Knuckles radio kao DJ, mu je to dao pravo u ruke na kopiranje: Frankie je tada imao široku mrežu kontakata za deljenje muzike, a oni su dalje pravili jedni drugima još dodatne kopije. Za jednu sedmicu bi bar 10000 ljudi podelilo među sobom kopije kopija njegovih setova. Zbog ovoga, još pre nego što je zvanično izdata, su kopije pesme “Move Your Body” već bile u rukama DJ-eva iz različitih regiona, uključujući Ibicu i Veliku Britaniju i oni su je već predstavljali svojoj publici. Ova međunarodna afirmacija je utemeljila status pesme kao himne house muzike. “Pesma je postala toliko rasprostranjena, prvo u New Yorku, a zatim se širila na Ibicu. Nakon toga, počeli su me kontaktirati ljudi iz Britanije i tražiti intervjue. Kad sam čuo britanski akcenat, pomislio sam da me moji prijatelji iz šale zezaju”.
Jedinstveni proces produkcije
Jeffersonov proces produkcije bio je jedinstven i intuitivan, obilovao je ravnotežom između samopouzdanja i znatiželje. “Koristio sam sekvencer Yamaha QX1 i čuo sam melodiju klavira i osnovni ritam. Čim sam se vratio kući, sve sam to zabeležio. U to vreme, moj proces stvaranja bio je takav da nisam bio profesionalni muzičar i nisam imao sredstava da platim klavijaturiste, pa sam bio prisiljen svirati sve instrumente sam.”
Koristio je opremu Roland JX8P za bas, Roland 707s za bubnjeve i Prophet 2000 za onaj karakterističan zvuk klavira. Razmišljajući o tome šta se tada dogodilo, Jefferson veruje da je monumentalni uspeh pesme rezultat harmoničnog spajanja pravih elemenata u pravo vreme.
Marshall Jefferson potiče iz rodne tačke house muzike, grada Čikaga, i bez sumnje je ostavio dubok uticaj na ovaj žanr muzike koji se i danas može osetiti. Ovo je izuzetno dostignuće, s obzirom na to da je pesma nastala u vreme kada je house muzika bila u svojim počecima i tek se razvijala.
Iako nespretan za pravljenje muzike, a još uz to Yamaha QX1 sekvencer koji je koristio je imao stvarno lošu karakteristiku kvantizacije, Jefferson tvrdi da nije kvantizovao ništa. ali i da je to upravo bilaosnova svega. Snimio je to prvo usporeno, pa bi to onda ubrzao na 120 BPM. Naknadno, kada bi ljudi čuli rezultat, često bi komentarisali: “Neverovatno! Marshall bez problema može da svira klavir!” – dok bi se on zabavljao uživajući u njihovim reakcijama. Ideju da primeni ovakav pristup stvaranja muzike Jefferson je dobio od grupe Led Zeppelin, koja je takođe koristila sličan metod prilikom snimanja svojih albuma. Inače, Marshall je bio veliki fan rokenrola.
House muzika: Osnovni cilj je bio da žurka bude bezbedna
Na pitanje o tome šta house muzika zapravo predstavlja i kakvo značenje ima za njega, Marshall Jefferson objašnjava da je osnovni cilj ovog žanra bio da se stvori sigurno okruženje za žurke. On ističe: “Čuveni čikaški klub Warehouse bio je poznat u celom gradu kao gej klub, a rezidentni DJ tamo bio je Frankie Knuckles. Ljudi su govorili da će se kriminalci držati podalje od takvih događaja, dok je klub zapravo bio otvoren za sve, uključujući i te osobe. Čikago je bio izuzetno opasan grad, ne samo tada, već i danas, gde se nasilje može dogoditi i zbog sitnica poput slučajnog nagazivanja na nečiju patiku”, objašnjava on.
“Međutim, na house žurkama, gde je dolazilo čak i do 50000 ljudi, nije bilo ovakvih problema. Ipak je to house! Tako da nekada nije bilo potrebe čak ni za obezbeđenjem jer je house muzika stvarala zajedništvo i bezbednost i to nam je omogućilo da napredujemo”, dodaje Jefferson.
Veliki odzivi iz Rusije, Izraela, Irske, Hrvatske
Kada je prvi put stupio na hrvatsku scenu, Marshall Jefferson se seća da njegova žurka nije privukla baš nikoga! Marshall smatra da je to možda bilo i zbog istovremenog održavanja Svetskog prvenstva u fudbalu, što je moglo da omete prisustvo publike na događaju. Međutim, interesantna je činjenica da je neko zabeležio njegov set i delio ga među klubberima širom Hrvatske.
Nakon šest meseci, ponovo je dobio poziv da gostuje u Hrvatskoj, ovaj put u klubu Aurora. Stigavši ispred kluba, bio je svedok impresivne scene – oko 5000 ljudi se okupilo ispred kluba, čekajući da uđu. Sam u sebi je rekao: “Oh, šta se ovde događa?” Marshall je izišao iz automobila i primetio je da se svi prisutni zapravo okupljaju oko njega. Ušao je u klub kako priliči planetarnoj DJ zvezdi, dok su ga dočekali s oduševljenim ovacijama. DJ koji je bio tog trenutka za pultom odmah je ustupio mesto Marshallu, a on je preuzeo kontrolu i počeo sa svojim setom. A kada je kasnije puštena house himna “Move Your Body,” atmosfera je kulminirala u potpunom oduševljenju i radosti svih prisutnih u toj nezaboravnoj noći.